Amir Bukvić: “Ljubavne priče” (2. dio)
Scena 10.
Said je zaokupljen s mobitelom… Sara ga gleda…
SARA
Znači, Frankfurt je cilj?
SAID
Samo u prolazu…
SARA
Nisi odavde?
SAID
Ne!
SARA
Čujem… izgovor ti je jebeno čist… Kladim se, Britanac?
Said je pogleda i misli da li bi išta rekao, a onda tiho izusti…
SAID
Po majci!
SARA
Naravno… svi uglavnom po majci… koje su sjebali očevi!
SAID
Govoriš o sebi?
SARA
Govorim o majci… od miroljubive žene postala je gorljivi patriota!
SAID
Kriv je otac?
SARA
Ne, ja!
SAID
Ništa ne razumijem.
SARA
Zato je najbolje svako svojim putem!
SAID
Ja ostajem ovdje, a ti kuda hoćeš…
Sari zvoni mobitel… Sara se malo odmakne i vadi mobitel iz torbice…
Scena 11.
Josip se smješka… Marija ga gleda…
MARIJA
Šta je smiješno?
JOSIP
Ostalo mi u sjećanju… kako je prema jednoj bio jako strastven.
MARIJA
Ko?
JOSIP
Šef… kad smo prolazili test sigurnosti i kad smo o njemu ovisili.
MARIJA
(oprezno)
Prema… kojoj?
JOSIP
(i dalje se smijuljeći)
Ostalo mi upečatljivo, to… u garderobi…
MARIJA
U garderobi? O čemu ti to?
JOSIP
O ljubakanju tadašnjeg šefa za sigurnost i jedne…
MARIJA
Ljubakanju…
JOSIP
A poslije vjerojatno i seks… ja sam samo zavirio i izletio ko metak…
MARIJA
A otkud ti tamo… u garderobi?
JOSIP
Svi smo povremeno koristili garderobu za kratki odmor.
MARIJA
Jesi li siguran da je bio on?
JOSIP
Za njega sam siguran.
MARIJA
A ona?
JOSIP
Ta je vjerojatno samo riješila svoj problem.
MARIJA
I nisi je vidio?
JOSIP
Ne!
MARIJA
Onda, koga briga.
JOSIP
Sad, valjda, nikoga.
MARIJA
Osim tebe, koji se poslije toliko vremena prisjetio i koji još nagađa…
Zatamnjenje…
Scena 12.
Sara razgovara na mobitel… u početku tiho, a onda, iznervirana, nešto glasnije… Said stoji sa strane i promatra je…
SARA
Kako ne shvataš, nemam ništa… ni kartice ni prebijenog eura. Ne… sestro, sad mi ne možeš nikako pomoći… na malom sam aerodromu u maloj zemlji s jebenim divljim turizmom. Ne, ne… ne terorizmom… rekla sam turizmom, divljim turizmom. Da, lijepo je… iskonska priroda, čisti morski zrak… idealno za svađu… Da, prekinula sam! Da, zauvijek! Ne, ne mijenjam rutu… dosta mi je New Yorka jednom godišnje. Da, idem majci… i molim te javi joj da ću kasniti. Bolje ti nego ja. Ne znam… reci bilo šta… izmisli nešto… Dobro, dobro, čujemo se, ljubim te!
Sara vraća mobitel u torbicu… Said joj prilazi…
SAID
Oprosti… mislim… novac nije problem…
SARA
Kakav novac?
SAID
Mislim… za piće i lagani ručak.
SARA
Hvala. Još uvijek se nadam da ćemo uskoro poletjeti.
SAID
Kažu da rade na tome.
SARA
Svi nešto rade… samo za svoje dobro.
SAID
Tako funkcionira cijeli svijet.
SARA
Jebe mi se za svijet… moram izaći i jednu zapaliti.
Sara opet odlazi…
Scena 13.
Marija je zamišljena, onaj njen vedri duh odjednom je iščeznuo, a Josip, smijuljeći se, nastavlja svoju priču…
JOSIP
Ta je sigurno… odmah dobila mjesto na šalteru…
MARIJA
Opet ti?
JOSIP
A mi još uvijek samo granični policajci… s rizikom.
MARIJA
To te muči?
JOSIP
Pogotovu kad je stupanj sigurnosti podignut do vrha.
MARIJA
Neće nas ni to iskustvo jednom mimoići.
JOSIP
Znaš da sam danas to pomislio…
MARIJA
Kad se onaj mladić trgnuo i uhvatio za glavu?
JOSIP
Da ruke nisu išle gore, izvukao bih pištolj…
MARIJA
Sva sreća.
JOSIP
Nikad ne znaš s kim imaš posla.
MARIJA
Možda s nekim bogatašem koji bi i nas i aerodrom mogao kupiti za neki svoj sitniš.
JOSIP
Ili možda samo neki jebeni terorist.
MARIJA
A poslije da razmišljamo jesmo li pucali u teroristu ili u nekog nervoznog mladića.
JOSIP
Za svakog imaš neko opravdanje. Jednom će te to koštati!
MARIJA
I koštalo me!
Josip je pogleda… Šutnja…
Eno ga!
JOSIP
Gdje?
MARIJA
Iza stakla… s onom djevojkom.
JOSIP
Možda su u vezi?
MARIJA
Nije naša briga nečija intima.
JOSIP
Ako je veza druge prirode?
MARIJA
A možda slučajni susret na aerodromu pa ubijaju vrijeme.
Scena 14.
Sara i Said su sad ispred velike staklene plohe… Sara puši…
SAID
Ljudi su najviše skloni izmišljanju kod poznanstava na aerodromu… dok čekaju let…
SARA
Da?
SAID
Negdje si bio… ili se vraćaš… ili opet ideš… svejedno… ali na aerodromima sve izgleda tako kul… osjećaš se nekako drugačije… uljepšavaš stvarnost… uzajamno uljepšavamo svoju stvarnost… a onda će u zraku to sve polahko splašnjavati… dok se ne spustimo na odredište i vratimo svako u svoju jednoličnu stvarnost…
SARA
Gdje god da se spustiš, stvarnost je jednolična.
SAID
Eto, u jednom smo složni.
SARA
A zna biti i zajebana. Nismo složni!
Tišina…
SAID
I dalje misliš da nije dobro što smo se sreli?
SARA
Ne znam… pod stresom sam… a kad je dvoje pod stresom…
SAID
Onda nije dobro… shvatio sam.
SARA
Kod mene je to trenutno… zbog onog idiota… zbog gubitka kartica… a kod tebe?
SAID
Kod mene… to traje…
SARA
Dugo?
SAID
Još… od 11. septembra…
SARA
Sad… prije par dana?
SAID
Ne… onog… 11. septembra 2001!
SARA
Aha… šta ti se dogodilo?
SAID
Od tog dana svijet gledam drugačije.
SARA
Nisi jedini.
SAID
Jer svijet na mene gleda drugačije.
Sara ga pogleda…
Zatamnjenje…
Scena 15.
Josip i dalje gleda prema Sari i Saidu…
JOSIP
Tako bih jednu zapalio…
MARIJA
Može još jedna čokolada…?
JOSIP
Čokolada i cigareta nisu isto.
MARIJA
Imaju isti učinak, smiruju.
JOSIP
Ne bih rekao.
Tišina…
Eno ih, još skupa… Šta misliš o čemu razgovaraju?
MARIJA
O običnim stvarima.
JOSIP
Ne! Po govoru tijela, čini se, razrađuju plan…
MARIJA
Pretjeruješ.
JOSIP
Ne, ne… tu mi je nešto sumnjivo…
MARIJA
Pretjeruješ!
JOSIP
Ne, imam taj predosjećaj… Sad ću izaći i istrgnut ću joj onu cigaretu iz ruke…
MARIJA
Šta ćeš?
JOSIP
I nastaviti pušiti…
Marija se od srca nasmije… a Josip se smijulji…
MARIJA
Nisi li ga malo previše vraćao?
JOSIP
Dala si mi znak…
MARIJA
Layla me diskretno upozorila…
JOSIP
Ona zna?
MARIJA
Zna više od nas… ono što piše u pasošu i zadnje odredište.
JOSIP
(smješka se)
Eto, Layla se očito znala izboriti.
MARIJA
Sumnjaš na Laylu?
JOSIP
Ona na pasoškoj kontroli, a ti granična kontrola s prljavim tenisicama.
MARIJA
Ma daj… nagađaš i zaboravljaš da smo tada svi bili u teškoj situaciji.
JOSIP
Braniš je?
MARIJA
Što sam starija, to sam tolerantnija… i pokušavam razumjeti…
JOSIP
Šta se tu ima razumjeti?
MARIJA
Kad sagledaš situaciju, puno toga!
Josip je začuđeno pogleda…
Zatamnjenje…
Scena 16.
Sara bulji u Saida…
SARA
- septembar, je li? Ti stvarno misliš da me zabavlja taj tvoj crni humor?
SAID
Oprosti… ubijam vrijeme.
SARA
Dok vrijeme ne ubije tebe!
SAID
Istina, ako se ne uklapaš u vrijeme, ono te polahko izjeda i glođe dok ne shvatiš da si, s vremenom, postao kostur bez ičeg svog.
SARA
Studirao filozofiju?
SAID
Dramaturgiju… u Londonu.
SARA
Naravno, u Londonu se sve nešto dramatizira.
SAID
Pišem dramu…
SARA
Događa se u Londonu?
SAID
Ne, u Siriji. Tamo je svjetska dramaturgija na djelu… u početku igrokaz… a onda, odjednom… revolucija! Sve revolucije počnu kao nekakva farsa… a završe kao grčka tragedija!
SARA
Kako će se zvati drama?
SAID
Hamlet!
SARA
Hamlet? Zar nije već napisan?
SAID
Moj je još uvijek u nastajanju.
SARA
A bit će neke razlike od onog već napisanog?
SAID
Hamlet je… ludo zaljubljen.
SARA
Znam, u Ofeliju.
SAID
Ne, u Šeherzadu.
SARA
Hamlet i Šeherzada? Neka čudesna priča?
SAID
I čudesan događaj!
Sara ga gleda…
Zatamnjenje…
Scena 17.
Josip bulji u Mariju…
MARIJA
Možda je Layla… ili neka druga morala spašavati nekog po svaku cijenu.
JOSIP
Ti to ne bi uradila.
MARIJA
Kad spašavaš najbliže, ne pitaš za cijenu.
JOSIP
Ti… ti hoćeš reći…?
MARIJA
Samo te podsjetiti da sam ja imala svoje dokumente, a tvoje smo zapalili.
JOSIP
Takav je bio plan.
MARIJA
Mogla sam protutnjati sama s djecom i ne prolaziti sav taj strah i svu tu muku.
JOSIP
Plan je bio da ostanemo zajedno…
MARIJA
A da su ti saznali za brata, ništa ne bi pomoglo… Vratili bi nas skupa!
JOSIP
Marija, znam, žrtvovala si se…
MARIJA
I više nego što misliš. Da te nisam pokrivala na sve moguće načine, sigurno ne bi radio ovo što sad radiš.
Josip je gleda sumnjičavo…
JOSIP
Marija…
MARIJA
Ili bi možda bio sretan da stalno guraš kolica za prtljagu?
JOSIP
Čekaj, ti hoćeš reći…
MARIJA
Šta sam htjela, to sam rekla!
Zatamnjenje…
Scena 18.
Sara, Said…
SARA
Ma daj… danski kraljević u Siriji?
SAID
Ne, kakav kraljević! Hamlet je današnji mladi čovjek zaveden na stranputicu.
SARA
A Šeherzada?
SAID
Šeherzada zavodi mlade svojim pričama i obećava im svašta.
SARA
Ljubav za jednu noć?
SAID
Raj za tisuću i jednu noć.
SARA
Kakav raj?
SAID
Pogađaj!
SARA
Aha… Hamlet je… možda…?
SAID
Možda…?
SARA
- septembar?
SAID
Vruće…
SARA
Terorist?
SAID
Oštroumno!
SARA
A Šeherzada?
SAID
Mozak terorizma… koja svojim pričama obmanjuje i cijeli svijet.
SARA
Kako?
SAID
Tako što zamagljuje istinu.
SARA
Teško mi je povezati… sve nešto naopako i komplicirano.
SAID
A na kraju sve završi s happy end.
SARA
Happy end?
SAID
Teroristi se pobiju!
SARA
A Šeherzada?
SAID
I dalje priča priče… tajeći istinu.
SARA
E sad… poslije Hamleta i Šeherzade, morala bih nešto žestoko popiti.
Zatamnjenje…
Scena 19.
Marija Josipu pruži čokoladnu pločicu…
JOSIP
Dosta mi je čokolade, treba mi cigareta!
MARIJA
(jede njegovu čokoladnu pločicu)
Možeš i zapaliti… ubi se, baš me briga.
JOSIP
Samo da znaš, prvi infarkt je bio od stresa.
MARIJA
I od tri kutije cigareta dnevno.
JOSIP
Bilo je to dan poslije… kad sam dobio nove dokumente.
MARIJA
Ubilo te što si Josip, a ne Jusuf?
JOSIP
Svi tragaju za svojim identitetom, a ja svoj izbrisao.
Tišina…
MARIJA
Tamo… tvoji su me zvali Merjem… i nije mi smetalo.
JOSIP
Isto ime samo drugačiji izgovor.
MARIJA
U tadašnjoj Siriji nama kršćanima bilo je ok.
JOSIP
Što ja baš ne mogu reći za sebe ovdje.
MARIJA
Ma nemoj… šta ti fali?
JOSIP
Tamo sam bio psiholog u školi, a ovdje policajac.
MARIJA
A ja? Da te cijelo vrijeme nisam štitila, sigurno ne bih bila samo policajka.
JOSIP
Znam.
MARIJA
Mogla sam birati…
JOSIP
Neko ti je nešto nudio?
MARIJA
Nije!
Tišina… gledaju se…
Zatamnjenje…
Scena 20.
Sara i Said stoje za pultom (ili nekako drugačije) i piju svoje piće…
SARA
Sok od đumbira. Kakav je?
SAID
Žestok. A viski?
SARA
Baš po mjeri. I hvala ti na pizzi.
SAID
Bilo mi je zadovoljstvo.
SARA
Znači, Frankfurt je cilj?
SAID
U prolazu.
SARA
A kuda dalje?
SAID
Dalje… u jednu… egzotičnu zemlju.
SARA
Aha… otac ti je, možda, iz te egzotične zemlje…?
SAID
Misliš…?
SARA
Mislim, zbog tih problema sa sigurnosnom rampom.
SAID
Osvajaš me svojom oštroumnošću.
SARA
To sam naslijedila od oca, pričaj dalje…
SAID
Eto, otac, u toj “egzotici”, gdje je rođen… jednostavno nije izdržao i otišao je mlad… u neku bolju stvarnost… upisao medicinu, završio medicinu i upoznao majku… u toj boljoj stvarnosti…
SARA
A ti si proizvod te bolje stvarnosti?
SAID
Kako ti izgledam?
SARA
Super… pričaj dalje…
SAID
Dalje? Dobro… priča ide dalje tako… što se moj otac jednog dana predomislio i odlučio vratiti.
SARA
Znam, očevi se uvijek vraćaju, a majke ostaju, jer su sumnjičave.
SAID
Kako znaš?
SARA
Jer sam i sama sumnjičava… majčino nasljedstvo.
SAID
A sad, da čujem nešto o tebi.
SARA
Rekla sam… od oca sam naslijedila oštroumnost, a od majke sumnjičavost!
SAID
I to je sve?
SARA
Sve što treba da znaš.
Zatamnjenje…
Scena 21.
Marija zamišljena, gleda u prazno… Josip gleda u nju…
JOSIP
I to je sve?
MARIJA
Sve… što treba da znaš!
Tišina…
JOSIP
Pa da… i tadašnji šef sigurnosti sigurno je nekoj nešto nudio.
MARIJA
Hej, opet ti…
JOSIP
Samo razmišljam.
MARIJA
Bilo nas je pet parova u istom položaju, eto ti pa razmišljaj.
Tišina…
JOSIP
I mi smo među tih pet parova?
MARIJA
Zašto bismo mi bili iznimka?
Josip je pogleda…
Šta me gledaš? Aha, oprosti… razmišljaš.
Tišina…
JOSIP
Dobro… ako kažeš da Layla nije…
MARIJA
Možda i jeste.
JOSIP
Ipak…
MARIJA
Laylin je tadašnji dečko bio Senegalac kojem je prijetio izgon.
JOSIP
A sad joj je muž.
MARIJA
Koji nije postao policajac već i dalje samo skuplja i gura kolica za prtljagu.
JOSIP
A ja sam postao policajac… i ne guram kolica za prtljagu.
MARIJA
I promijenio si ime.
JOSIP
Dodao sam ime koje se slaže s tvojim, da bismo imali manje problema.
MARIJA
Aha…
JOSIP
Šta aha?
MARIJA
A ja sam sve do sad mislila da si ime promijenio zbog brata.
JOSIP
Takvog brata više nemam!
MARIJA
Oprosti… zaboravila sam.
Tišina…
JOSIP
Ti… nešto tajiš i nisi posve jasna?
MARIJA
Jasno je da je svaka od tih pet mogla biti ta glupača… koja se tako slijepo žrtvovala za tog svog… nekog glupana, koji bi, kad bi to sad saznao, bio u stanju svašta napraviti.
JOSIP
Šta bi mogao napraviti?
MARIJA
Možda i ubiti… spašavajući nekakvu stečenu čast… dok se ponos izgubio negdje usput.
Tišina. Gledaju se…
JOSIP
Moram do Layle…
Marija ga zaustavi…
MARIJA
Ne ti… ja moram do Layle!
Marija odlazi… Josip gleda za njom…
Zatamnjenje…
Scena 22.
Sara i Said stoje još uvijek uz piće…
SAID
A ti… gdje ti ideš?
SARA
Ja sam prva pitala pa mi nisi odgovorio.
SAID
U Frankfurt…
SARA
Znam u prolazu… a dalje?
SAID
Dalje… dalje za… Jerusalem.
SARA
(pogleda ga iznenađeno)
Zar i ti brate?
SAID
I ja sestro, ako idemo u istom pravcu.
SARA
(upitno)
Židov, koji zajebava one na sigurnosnoj rampi, a usput i mene izmišljajući koješta.
SAID
Ne izmišljam… i nisam Židov.
SARA
Aha… turistički! Oprosti. Koji hotel?
SAID
Jedan… s pet zvjezdica…
SARA
Ok… posjetit ću te i počastiti ručkom i sokom od đumbira.
SAID
Ako ćeš biti tako odvažna.
SARA
I hoću, jer tamo su cijene paprene.
SAID
Tako kažu.
SARA
I ne lažu!
Zatamnjenje…
Scena 23.
Marija se vraća…
Josip nestrpljivo čeka da progovori…
JOSIP
Pitala si Laylu…?
MARIJA
Jesam… o onom mladiću… i kaže, neke indicije postoje.
JOSIP
Oho… eto, rekao sam ti… I šta sad?
MARIJA
Ništa… samo indicije!
JOSIP
Samo indicije… i onda se snalazi.
MARIJA
Znam, na tebi je veći teret.
JOSIP
Ne brini, izdržat ću!
Šutnja…
MARIJA
Donijela sam ti cigarete…
JOSIP
Oh…
MARIJA
Vidim na rubu si živaca, a čokolada ne djeluje.
JOSIP
Hvala ti…
Tišina… Josip pali cigaretu i strastveno puši…
Marija ga promatra…
MARIJA
Sad konačno dišeš punim plućima.
Zatamnjenje…
Scena 24.
Said i Sara…
SAID
I ti stvarno ideš u Jerusalem?
SARA
Idem!
SAID
Turistički?
SARA
U posjetu… familiji.
SAID
Aha…
SARA
Eto, sad ti je nešto jasnije! A ti, samo Jerusalem?
SAID
U Jerusalemu ću se kratko zadržati…
SARA
Kratko?
SAID
I valjda ću živ stići na cilj.
SARA
A taj je?
SAID
Pogodi!
SARA
Tel Aviv i hotel s pet zvjezdica?
Said je gleda.
Što… pretjerala sam sa zvjezdicama?
SAID
Jesi!
Misli hoće li još nešto reći… a onda ipak izusti.
Ramalla…
SARA
Opet zajebavaš?
SAID
Volio bih da je tako.
SARA
Ramalla?
SAID
Tačnije, izbjeglički logor… gdje jedan doktor svakodnevno ordinira?
Sara ga gleda…
SARA
Imaš li ime?
SAID
Said!
SARA
Jebote, baš znam naletjeti…
Zatamnjenje…
Scena 25.
Marija, Josip…
JOSIP
Dobro… a koje su indicije?
Marija šuti i onda izusti…
MARIJA
Prezime… čini se, palestinsko… pasoš britanski i krajnje odredište Jerusalem.
JOSIP
Znao sam, domaći isilovac… takvi su najgori.
MARIJA
Ne mora biti…
JOSIP
Isilovac… znam ih po pogledu…
MARIJA
I tvoj brat je imao isti pogled?
JOSIP
Nemam brata!
MARIJA
Ah… zaboravila sam.
JOSIP
Zapamtit će me!
MARIJA
Opet ćeš ga vraćati…?
JOSIP
Do ludila… tako se lakše razotkriju…
MARIJA
A onda?
JOSIP
Ako treba… i pucat ću.
Marija ga pogleda iznenađena…
MARIJA
Šta ćeš?
Zatamnjenje…
Scena 26.
SARA
Znači… Palestinac si?
Tišina…
I otac ti je tamo?
SAID
U Ramalli… u izbjegličkom logoru…
SARA
Ko im je kriv?
SAID
Niko! Izbjeglički logor je njihov izbor.
SARA
Kakve mi imamo veze s njihovim izborom?
SAID
Nikakve, sami su sebe ogradili zidom.
SARA
Slušaj…
SAID
I sami sebi izabrali pakao.
Sara podigne prst prema Saidu, kao da će nešto strašno reći… a onda samo odmahne rukom…
SARA
Ma idi…!
Zatamnjenje…
Izvor: Amir Bukvić, Ljubavne priče, ur. Edin Mulać, Biblioteka “Drama”, BZK “Preporod”, Sarajevo, 2020.
Treći / posljednji dio drame bit će objavljen 30. 1. 2021. godine.