Amir Bukvić: “Ljubavne priče” (2. dio)

 Amir Bukvić: “Ljubavne priče” (2. dio)

Scena 10.

Said je zaokupljen s mobitelom… Sara ga gleda…

SARA

Znači, Frankfurt je cilj?

SAID

Samo u prolazu…

SARA

Nisi odavde?

SAID

Ne!

SARA

Čujem… izgovor ti je jebeno čist… Kladim se, Britanac?

Said je pogleda i misli da li bi išta rekao, a onda tiho izusti…

SAID

Po majci!

SARA

Naravno… svi uglavnom po majci… koje su sjebali očevi!

SAID

Govoriš o sebi?

SARA

Govorim o majci… od miroljubive žene postala je gorljivi patriota!

SAID

Kriv je otac?

SARA

Ne, ja!

SAID

Ništa ne razumijem.

SARA

Zato je najbolje svako svojim putem!

SAID

Ja ostajem ovdje, a ti kuda hoćeš…

Sari zvoni mobitel… Sara se malo odmakne i vadi mobitel iz torbice…

 

 

Scena 11.

Josip se smješka… Marija ga gleda…

MARIJA

Šta je smiješno?

JOSIP

Ostalo mi u sjećanju… kako je prema jednoj bio jako strastven.

MARIJA

Ko?

JOSIP

Šef… kad smo prolazili test sigurnosti i kad smo o njemu ovisili.

MARIJA

(oprezno)

Prema… kojoj?

JOSIP

(i dalje se smijuljeći)

Ostalo mi upečatljivo, to… u garderobi…

MARIJA

U garderobi? O čemu ti to?

JOSIP

O ljubakanju tadašnjeg šefa za sigurnost i jedne…

MARIJA

Ljubakanju…

JOSIP

A poslije vjerojatno i seks… ja sam samo zavirio i izletio ko metak…

MARIJA

A otkud ti tamo… u garderobi?

JOSIP

Svi smo povremeno koristili garderobu za kratki odmor.

MARIJA

Jesi li siguran da je bio on?

JOSIP

Za njega sam siguran.

MARIJA

A ona?

JOSIP

Ta je vjerojatno samo riješila svoj problem.

MARIJA

I nisi je vidio?

JOSIP

Ne!

MARIJA

Onda, koga briga.

JOSIP

Sad, valjda, nikoga.

MARIJA

Osim tebe, koji se poslije toliko vremena prisjetio i koji još nagađa…

Zatamnjenje…

 

 

Scena 12.

Sara razgovara na mobitel… u početku tiho, a onda, iznervirana, nešto glasnije… Said stoji sa strane i promatra je…

SARA

Kako ne shvataš, nemam ništa… ni kartice ni prebijenog eura. Ne… sestro, sad mi ne možeš nikako pomoći… na malom sam aerodromu u maloj zemlji s jebenim divljim turizmom. Ne, ne… ne terorizmom… rekla sam turizmom, divljim turizmom. Da, lijepo je… iskonska priroda, čisti morski zrak… idealno za svađu… Da, prekinula sam! Da, zauvijek! Ne, ne mijenjam rutu… dosta mi je New Yorka jednom godišnje. Da, idem majci… i molim te javi joj da ću kasniti. Bolje ti nego ja. Ne znam… reci bilo šta… izmisli nešto… Dobro, dobro, čujemo se, ljubim te!

Sara vraća mobitel u torbicu… Said joj prilazi…

SAID

Oprosti… mislim… novac nije problem…

SARA

Kakav novac?

SAID

Mislim… za piće i lagani ručak.

SARA

Hvala. Još uvijek se nadam da ćemo uskoro poletjeti.

SAID

Kažu da rade na tome.

SARA

Svi nešto rade… samo za svoje dobro.

SAID

Tako funkcionira cijeli svijet.

SARA

Jebe mi se za svijet… moram izaći i jednu zapaliti.

Sara opet odlazi…

 

 

Scena 13.

Marija je zamišljena, onaj njen vedri duh odjednom je iščeznuo, a Josip, smijuljeći se, nastavlja svoju priču…

JOSIP

Ta je sigurno… odmah dobila mjesto na šalteru…

MARIJA

Opet ti?

JOSIP

A mi još uvijek samo granični policajci… s rizikom.

MARIJA

To te muči?

JOSIP

Pogotovu kad je stupanj sigurnosti podignut do vrha.

MARIJA

Neće nas ni to iskustvo jednom mimoići.

JOSIP

Znaš da sam danas to pomislio…

MARIJA

Kad se onaj mladić trgnuo i uhvatio za glavu?

JOSIP

Da ruke nisu išle gore, izvukao bih pištolj…

MARIJA

Sva sreća.

JOSIP

Nikad ne znaš s kim imaš posla.

MARIJA

Možda s nekim bogatašem koji bi i nas i aerodrom mogao kupiti za neki svoj sitniš.

JOSIP

Ili možda samo neki jebeni terorist.

MARIJA

A poslije da razmišljamo jesmo li pucali u teroristu ili u nekog nervoznog mladića.

JOSIP

Za svakog imaš neko opravdanje. Jednom će te to koštati!

MARIJA

I koštalo me!

Josip je pogleda… Šutnja…

Eno ga!

JOSIP

Gdje?

MARIJA

Iza stakla… s onom djevojkom.

JOSIP

Možda su u vezi?

MARIJA

Nije naša briga nečija intima.

JOSIP

Ako je veza druge prirode?

MARIJA

A možda slučajni susret na aerodromu pa ubijaju vrijeme.

 

 

 

Scena 14.

Sara i Said su sad ispred velike staklene plohe… Sara puši…

SAID

Ljudi su najviše skloni izmišljanju kod poznanstava na aerodromu… dok čekaju let…

SARA

Da?

SAID

Negdje si bio… ili se vraćaš… ili opet ideš… svejedno… ali na aerodromima sve izgleda tako kul… osjećaš se nekako drugačije… uljepšavaš stvarnost… uzajamno uljepšavamo svoju stvarnost… a onda će u zraku to sve polahko splašnjavati… dok se ne spustimo na odredište i vratimo svako u svoju jednoličnu stvarnost…

SARA

Gdje god da se spustiš, stvarnost je jednolična.

SAID

Eto, u jednom smo složni.

SARA

A zna biti i zajebana. Nismo složni!

Tišina…

SAID

I dalje misliš da nije dobro što smo se sreli?

SARA

Ne znam… pod stresom sam… a kad je dvoje pod stresom…

SAID

Onda nije dobro… shvatio sam.

SARA

Kod mene je to trenutno… zbog onog idiota… zbog gubitka kartica… a kod tebe?

SAID

Kod mene… to traje…

SARA

Dugo?

SAID

Još… od 11. septembra…

SARA

Sad… prije par dana?

SAID

Ne… onog… 11. septembra 2001!

SARA

Aha… šta ti se dogodilo?

SAID

Od tog dana svijet gledam drugačije.

SARA

Nisi jedini.

SAID

Jer svijet na mene gleda drugačije.

Sara ga pogleda…

Zatamnjenje…

 

 

Scena 15.

Josip i dalje gleda prema Sari i Saidu…

JOSIP

Tako bih jednu zapalio…

MARIJA

Može još jedna čokolada…?

JOSIP

Čokolada i cigareta nisu isto.

MARIJA

Imaju isti učinak, smiruju.

JOSIP

Ne bih rekao.

Tišina…

Eno ih, još skupa… Šta misliš o čemu razgovaraju?

MARIJA

O običnim stvarima.

JOSIP

Ne! Po govoru tijela, čini se, razrađuju plan…

MARIJA

Pretjeruješ.

JOSIP

Ne, ne… tu mi je nešto sumnjivo…

MARIJA

Pretjeruješ!

JOSIP

Ne, imam taj predosjećaj… Sad ću izaći i istrgnut ću joj onu cigaretu iz ruke…

MARIJA

Šta ćeš?

JOSIP

I nastaviti pušiti…

Marija se od srca nasmije… a Josip se smijulji…

MARIJA

Nisi li ga malo previše vraćao?

JOSIP

Dala si mi znak…

MARIJA

Layla me diskretno upozorila…

JOSIP

Ona zna?

MARIJA

Zna više od nas… ono što piše u pasošu i zadnje odredište.

JOSIP

(smješka se)

Eto, Layla se očito znala izboriti.

MARIJA

Sumnjaš na Laylu?

JOSIP

Ona na pasoškoj kontroli, a ti granična kontrola s prljavim tenisicama.

MARIJA

Ma daj… nagađaš i zaboravljaš da smo tada svi bili u teškoj situaciji.

JOSIP

Braniš je?

MARIJA

Što sam starija, to sam tolerantnija… i pokušavam razumjeti…

JOSIP

Šta se tu ima razumjeti?

MARIJA

Kad sagledaš situaciju, puno toga!

Josip je začuđeno pogleda…

Zatamnjenje…

 

 

 

Scena 16.

Sara bulji u Saida…

SARA

  1. septembar, je li? Ti stvarno misliš da me zabavlja taj tvoj crni humor?

SAID

Oprosti… ubijam vrijeme.

SARA

Dok vrijeme ne ubije tebe!

SAID

Istina, ako se ne uklapaš u vrijeme, ono te polahko izjeda i glođe dok ne shvatiš da si, s vremenom, postao kostur bez ičeg svog.

SARA

Studirao filozofiju?

SAID

Dramaturgiju… u Londonu.

SARA

Naravno, u Londonu se sve nešto dramatizira.

SAID

Pišem dramu…

SARA

Događa se u Londonu?

SAID

Ne, u Siriji. Tamo je svjetska dramaturgija na djelu… u početku igrokaz… a onda, odjednom… revolucija! Sve revolucije počnu kao nekakva farsa… a završe kao grčka tragedija!

SARA

Kako će se zvati drama?

SAID

Hamlet!

SARA

Hamlet? Zar nije već napisan?

SAID

Moj je još uvijek u nastajanju.

SARA

A bit će neke razlike od onog već napisanog?

SAID

Hamlet je… ludo zaljubljen.

SARA

Znam, u Ofeliju.

SAID

Ne, u Šeherzadu.

SARA

Hamlet i Šeherzada? Neka čudesna priča?

SAID

I čudesan događaj!

Sara ga gleda…

Zatamnjenje…

 

 

 

Scena 17.

Josip bulji u Mariju…

MARIJA

Možda je Layla… ili neka druga morala spašavati nekog po svaku cijenu.

JOSIP

Ti to ne bi uradila.

MARIJA

Kad spašavaš najbliže, ne pitaš za cijenu.

JOSIP

Ti… ti hoćeš reći…?

MARIJA

Samo te podsjetiti da sam ja imala svoje dokumente, a tvoje smo zapalili.

JOSIP

Takav je bio plan.

MARIJA

Mogla sam protutnjati sama s djecom i ne prolaziti sav taj strah i svu tu muku.

JOSIP

Plan je bio da ostanemo zajedno…

MARIJA

A da su ti saznali za brata, ništa ne bi pomoglo… Vratili bi nas skupa!

JOSIP

Marija, znam, žrtvovala si se…

MARIJA

I više nego što misliš. Da te nisam pokrivala na sve moguće načine, sigurno ne bi radio ovo što sad radiš.

Josip je gleda sumnjičavo…

JOSIP

Marija…

MARIJA

Ili bi možda bio sretan da stalno guraš kolica za prtljagu?

JOSIP

Čekaj, ti hoćeš reći…

MARIJA

Šta sam htjela, to sam rekla!

Zatamnjenje…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena 18.

Sara, Said…

SARA

Ma daj… danski kraljević u Siriji?

SAID

Ne, kakav kraljević! Hamlet je današnji mladi čovjek zaveden na stranputicu.

SARA

A Šeherzada?

SAID

Šeherzada zavodi mlade svojim pričama i obećava im svašta.

SARA

Ljubav za jednu noć?

SAID

Raj za tisuću i jednu noć.

SARA

Kakav raj?

SAID

Pogađaj!

SARA

Aha… Hamlet je… možda…?

SAID

Možda…?

SARA

  1. septembar?

SAID

Vruće…

SARA

Terorist?

SAID

Oštroumno!

SARA

A Šeherzada?

SAID

Mozak terorizma… koja svojim pričama obmanjuje i cijeli svijet.

SARA

Kako?

SAID

Tako što zamagljuje istinu.

SARA

Teško mi je povezati… sve nešto naopako i komplicirano.

SAID

A na kraju sve završi s happy end.

SARA

Happy end?

SAID

Teroristi se pobiju!

SARA

A Šeherzada?

SAID

I dalje priča priče… tajeći istinu.

SARA

E sad… poslije Hamleta i Šeherzade, morala bih nešto žestoko popiti.

Zatamnjenje…

 

Scena 19.

Marija Josipu pruži čokoladnu pločicu…

JOSIP

Dosta mi je čokolade, treba mi cigareta!

MARIJA

(jede njegovu čokoladnu pločicu)

Možeš i zapaliti… ubi se, baš me briga.

JOSIP

Samo da znaš, prvi infarkt je bio od stresa.

MARIJA

I od tri kutije cigareta dnevno.

JOSIP

Bilo je to dan poslije… kad sam dobio nove dokumente.

MARIJA

Ubilo te što si Josip, a ne Jusuf?

JOSIP

Svi tragaju za svojim identitetom, a ja svoj izbrisao.

Tišina…

MARIJA

Tamo… tvoji su me zvali Merjem… i nije mi smetalo.

JOSIP

Isto ime samo drugačiji izgovor.

MARIJA

U tadašnjoj Siriji nama kršćanima bilo je ok.

JOSIP

Što ja baš ne mogu reći za sebe ovdje.

MARIJA

Ma nemoj… šta ti fali?

JOSIP

Tamo sam bio psiholog u školi, a ovdje policajac.

MARIJA

A ja? Da te cijelo vrijeme nisam štitila, sigurno ne bih bila samo policajka.

JOSIP

Znam.

MARIJA

Mogla sam birati…

JOSIP

Neko ti je nešto nudio?

MARIJA

Nije!

Tišina… gledaju se…

Zatamnjenje…

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena 20.

Sara i Said stoje za pultom (ili nekako drugačije) i piju svoje piće…

SARA

Sok od đumbira. Kakav je?

SAID

Žestok. A viski?

SARA

Baš po mjeri. I hvala ti na pizzi.

SAID

Bilo mi je zadovoljstvo.

SARA

Znači, Frankfurt je cilj?

SAID

U prolazu.

SARA

A kuda dalje?

SAID

Dalje… u jednu… egzotičnu zemlju.

SARA

Aha… otac ti je, možda, iz te egzotične zemlje…?

SAID

Misliš…?

SARA

Mislim, zbog tih problema sa sigurnosnom rampom.

SAID

Osvajaš me svojom oštroumnošću.

SARA

To sam naslijedila od oca, pričaj dalje…

SAID

Eto, otac, u toj “egzotici”, gdje je rođen… jednostavno nije izdržao i otišao je mlad… u neku bolju stvarnost… upisao medicinu, završio medicinu i upoznao majku… u toj boljoj stvarnosti…

SARA

A ti si proizvod te bolje stvarnosti?

SAID

Kako ti izgledam?

SARA

Super… pričaj dalje…

SAID

Dalje? Dobro… priča ide dalje tako… što se moj otac jednog dana predomislio i odlučio vratiti.

SARA

Znam, očevi se uvijek vraćaju, a majke ostaju, jer su sumnjičave.

SAID

Kako znaš?

SARA

Jer sam i sama sumnjičava… majčino nasljedstvo.

SAID

A sad, da čujem nešto o tebi.

SARA

Rekla sam… od oca sam naslijedila oštroumnost, a od majke sumnjičavost!

SAID

I to je sve?

SARA

Sve što treba da znaš.

Zatamnjenje…

 

 

Scena 21.

Marija zamišljena, gleda u prazno… Josip gleda u nju…

JOSIP

I to je sve?

MARIJA

Sve… što treba da znaš!

Tišina…

JOSIP

Pa da… i tadašnji šef sigurnosti sigurno je nekoj nešto nudio.

MARIJA

Hej, opet ti…

JOSIP

Samo razmišljam.

MARIJA

Bilo nas je pet parova u istom položaju, eto ti pa razmišljaj.

Tišina…

JOSIP

I mi smo među tih pet parova?

MARIJA

Zašto bismo mi bili iznimka?

Josip je pogleda…

Šta me gledaš? Aha, oprosti… razmišljaš.

Tišina…

JOSIP

Dobro… ako kažeš da Layla nije…

MARIJA

Možda i jeste.

JOSIP

Ipak…

MARIJA

Laylin je tadašnji dečko bio Senegalac kojem je prijetio izgon.

JOSIP

A sad joj je muž.

MARIJA

Koji nije postao policajac već i dalje samo skuplja i gura kolica za prtljagu.

JOSIP

A ja sam postao policajac… i ne guram kolica za prtljagu.

MARIJA

I promijenio si ime.

JOSIP

Dodao sam ime koje se slaže s tvojim, da bismo imali manje problema.

MARIJA

Aha…

JOSIP

Šta aha?

MARIJA

A ja sam sve do sad mislila da si ime promijenio zbog brata.

JOSIP

Takvog brata više nemam!

MARIJA

Oprosti… zaboravila sam.

Tišina…

JOSIP

Ti… nešto tajiš i nisi posve jasna?

MARIJA

Jasno je da je svaka od tih pet mogla biti ta glupača… koja se tako slijepo žrtvovala za tog svog… nekog glupana, koji bi, kad bi to sad saznao, bio u stanju svašta napraviti.

JOSIP

Šta bi mogao napraviti?

MARIJA

Možda i ubiti… spašavajući nekakvu stečenu čast… dok se ponos izgubio negdje usput.

Tišina. Gledaju se…

JOSIP

Moram do Layle…

Marija ga zaustavi…

MARIJA

Ne ti… ja moram do Layle!

Marija odlazi… Josip gleda za njom…

Zatamnjenje…

 

 

 

 

Scena 22.

Sara i Said stoje još uvijek uz piće…

SAID

A ti… gdje ti ideš?

SARA

Ja sam prva pitala pa mi nisi odgovorio.

SAID

U Frankfurt…

SARA

Znam u prolazu… a dalje?

SAID

Dalje… dalje za… Jerusalem.

SARA

(pogleda ga iznenađeno)

Zar i ti brate?

SAID

I ja sestro, ako idemo u istom pravcu.

SARA

(upitno)

Židov, koji zajebava one na sigurnosnoj rampi, a usput i mene izmišljajući koješta.

SAID

Ne izmišljam… i nisam Židov.

SARA

Aha… turistički! Oprosti. Koji hotel?

SAID

Jedan… s pet zvjezdica…

SARA

Ok… posjetit ću te i počastiti ručkom i sokom od đumbira.

SAID

Ako ćeš biti tako odvažna.

SARA

I hoću, jer tamo su cijene paprene.

SAID

Tako kažu.

SARA

I ne lažu!

Zatamnjenje…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena 23.

Marija se vraća…

Josip nestrpljivo čeka da progovori…

JOSIP

Pitala si Laylu…?

MARIJA

Jesam… o onom mladiću… i kaže, neke indicije postoje.

JOSIP

Oho… eto, rekao sam ti… I šta sad?

MARIJA

Ništa… samo indicije!

JOSIP

Samo indicije… i onda se snalazi.

MARIJA

Znam, na tebi je veći teret.

JOSIP

Ne brini, izdržat ću!

Šutnja…

MARIJA

Donijela sam ti cigarete…

JOSIP

Oh…

MARIJA

Vidim na rubu si živaca, a čokolada ne djeluje.

JOSIP

Hvala ti…

Tišina… Josip pali cigaretu i strastveno puši…

Marija ga promatra…

MARIJA

Sad konačno dišeš punim plućima.

Zatamnjenje…

 

Scena 24.

Said i Sara…

SAID

I ti stvarno ideš u Jerusalem?

SARA

Idem!

SAID

Turistički?

SARA

U posjetu… familiji.

SAID

Aha…

SARA

Eto, sad ti je nešto jasnije! A ti, samo Jerusalem?

SAID

U Jerusalemu ću se kratko zadržati…

SARA

Kratko?

SAID

I valjda ću živ stići na cilj.

SARA

A taj je?

SAID

Pogodi!

SARA

Tel Aviv i hotel s pet zvjezdica?

Said je gleda.

Što… pretjerala sam sa zvjezdicama?

SAID

Jesi!

Misli hoće li još nešto reći… a onda ipak izusti.

Ramalla…

SARA

Opet zajebavaš?

SAID

Volio bih da je tako.

SARA

Ramalla?

SAID

Tačnije, izbjeglički logor… gdje jedan doktor svakodnevno ordinira?

Sara ga gleda…

SARA

Imaš li ime?

SAID

Said!

SARA

Jebote, baš znam naletjeti…

Zatamnjenje…

 

 

 

Scena 25.

Marija, Josip…

JOSIP

Dobro… a koje su indicije?

Marija šuti i onda izusti…

MARIJA

Prezime… čini se, palestinsko… pasoš britanski i krajnje odredište Jerusalem.

JOSIP

Znao sam, domaći isilovac… takvi su najgori.

MARIJA

Ne mora biti…

JOSIP

Isilovac… znam ih po pogledu…

MARIJA

I tvoj brat je imao isti pogled?

JOSIP

Nemam brata!

MARIJA

Ah… zaboravila sam.

JOSIP

Zapamtit će me!

MARIJA

Opet ćeš ga vraćati…?

JOSIP

Do ludila… tako se lakše razotkriju…

MARIJA

A onda?

JOSIP

Ako treba… i pucat ću.

Marija ga pogleda iznenađena…

MARIJA

Šta ćeš?

Zatamnjenje…

 

 

Scena 26.

SARA

Znači… Palestinac si?

Tišina…

I otac ti je tamo?

SAID

U Ramalli… u izbjegličkom logoru…

SARA

Ko im je kriv?

SAID

Niko! Izbjeglički logor je njihov izbor.

SARA

Kakve mi imamo veze s njihovim izborom?

SAID

Nikakve, sami su sebe ogradili zidom.

SARA

Slušaj…

SAID

I sami sebi izabrali pakao.

Sara podigne prst prema Saidu, kao da će nešto strašno reći… a onda samo odmahne rukom…

SARA

Ma idi…!

Zatamnjenje…

 


Izvor: Amir Bukvić, Ljubavne priče, ur. Edin Mulać, Biblioteka “Drama”, BZK “Preporod”, Sarajevo, 2020.


 

Treći / posljednji dio drame bit će objavljen 30. 1. 2021. godine.

Podijeli

Podržite nas!


Ovaj prozor će se zatvoriti za 18 sekundi.