Tri pjesme iz novoobjavljene knjige pjesama „Podrhtavanja“ Amine Bulić
Koncem 2021. godine u izdanju izdavačke kuće „Planjax komerc“ objavljena je knjiga pjesama Podrhtavanja mlade pjesnikinje Amine Bulić. Riječ je knjizi koja je podijeljena na osam ciklusa u kojoj lirska subjekta za osnovne motive preuzima povijest civilizacije i mit što sintetizira sa vlastitim iskustvom i postupkom preispitivanja Čovjeka. Time je poezija imperativno usmjerena ka intertekstualnim poljima, što će od recipijenta zahtijevati jednu vrstu kompetentnog čitaoca koji će u ovoj knjizi preispitati iskustvo o sebi te povijesno znanje o drugima. Poetske slike tako će pokazati ruševine koje je uvjetovao sam čovjek, što je veoma frekventan fokus ove poezije i što ustvari funkcionira kao dinamički motiv koji problematizira i preispituje rušilački koncept civilizacije na kojem ona i postoji.
Redakcija magazina za kulturu i društvo Biserje objavljuje tri pjesme iz knjige pjesama Podrhtavanja:
ČOVJEK KOG VIŠE NEMA I.
Rat je završen
moja porodica i ja
živi
Sjedimo za stolom
i čekamo još samo
da nam se vratim
ČITANJE ZEMLJE
Zbila se snaga u tanke zidove vena
sad oplemenjeni strahom
jasni u tmini
stupamo u vječnost
Sutra će nas potomci čitati
iz zemlje
prevoditi nam
kosti u imena
Sutra će nijemost naša glasnije
od vapaja ovih ječati
UTAMNIČENJE
Otetom domu pođeš
s jave kad skreneš
među lahke mrakove
kojima od umora tijelo se hladi
Tvoja sudbina tuđa sad je
i jezik ti se u ustima grči
htio bi da porodi objašnjenje
što utamničen snom
na ruševinama svog doma stojiš
Ali tvoj jezik tuđi sad je
pa nemaš čime posvjedočiti
Sebe
Podrhtavanja Amine Bulić nesvakidašnje su zreo i ujednačen rukopis za prvu knjigu mladog autora. Knjiga je organizovana u osam simboličkih ciklusa: Jalovanja, Zviždanje, Stid, Pad u svijet, Neporaznost, Samice, Hram, Oslobođenje. U ovoj knjizi poezije sreću se široko poznavanje svjetske književnosti, historija, mit, poslijeratno iskustvo i tegoba savremenog svijeta. Ono što dominira ovom poezijom moglo bi se nazvati strahom od historije, suočavanje sa njenim najmračnijim prolazima i zastrašujuća, ledeno tamna mogućnost da se u njih ponovo može zaći.
Iako je motiv barbarstva mnogo puta pomenut u literaturi, ova poezija se usuđuje da sagleda ono postbarbarsko u savremenom svijetu, otvarajući stvarnost savremenog čovjeka kao onoga ko živi u razrušenom svijetu i ko je iznutra i sam razrušen od strane Barbara:
“U ruinama viševjekovnog grada
urušenog u sebe sama
lebde čestice prašine i baruta
i prebivaju slomljeni
duhovi onih koji su
vajali lik
tog zapretanog života.” (Odlazak Barbara)
Ono što čovjeka iznutra urušava moglo bi biti barbarsko u njemu samom. Poezijom iz knjige Podrhtavanjepreovladava apokaliptična atmosfera, ali tako da se apokaliptično gradi kao konstanta. Ova poezija je zatočena između predapokaliptičnog i postapokaliptičnog, između dva simbolička rata, u stalnosti stradanja, mučnine i izvjesnosti strahote i tegobe u ljudskom i historijskom. Progovaranje istine propituje se kao nepostojeće:
“Proročišta su zamrla
Tiresijina usta
mauzolej su okopnjelih istina.” (Rađanje smrti)
Poezijom Amine Bulić preispituje se jalovost savremenog svijeta, stvarnost je jalovanje a svijet presahla zemlja. Jedan aspekt knjige predočava žensko iskustvo, što je vidljivo u ciklusu Samice ili pjesmi Jalovanja. Poezija koja bira ovakav poetski postupak, još od generacije južnoslovenskih autora okupljene oko Vaska Pope, na balkanskom prostoru rijetko se piše te najviše nalikuje nekim neosimbolističkim tendencijama i donekle poetici Hamze Hume. Kao takva, potpuno je nesvakidašnja za trenutne tendencije u bošnjačkoj i bosanskohercegovačkoj poeziji te su sve prilike da će ova knjiga krčiti neki novi, zaseban put.
Nadija Rebronja
Amina Bulić rođena je 1991. godine. Magistrirala je komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, na kojem trenutno pohađa i doktorski studij Književnost i kultura. Zamjenica je glavne urednice internetskog časopisa za poeziju i kratke književne forme Fragment. Objavljuje naučne i stručne radove, eseje, književnu i filmsku kritiku, kratke priče, poeziju, te književne prijevode s italijanskog jezika. Njena pjesma Odlazak barbara nagrađena je prvom nagradom na Međunarodnom festivalu kratke književne forme „Zaton 2020“ a njen rukopis Presijavanje bio je u užem izboru za nagradu „Mak Dizdar“ 2021. godine. Na Književnom konkursu „Ulaznica 2021“ Časopisa za kulturu, umjetnost i društvena pitanja Ulaznica Gradske narodne biblioteke „Žarko Zrenjanin“ njen esej Umberto D: Smijeh kroz suze nad ruševinama jednog života nagrađen je trećom nagradom u kategoriji eseja. Krajem 2021. godine objavila je svoj prvijenac, zbirku poezije Podrhtavanja.