Asim Horozić, bosanskohercegovački kompozitor (Tuzla, 9. 2. 1958 – Tuzla, 1. 10. 2023)
Diplomirao je kompoziciju na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu, u klasi prof. Vojina Komadine (1982). Bio je redovni profesor na Akademiji dramskih umjetnosti i Filozofskom fakultetu Odsjeka za razrednu nastavu Univerziteta u Tuzli. U periodu od 2006.do 2018. godine bio je angažiran kao profesor na Muzičkoj akademiji u Sarajevu, u čijoj klasi je stasalo par sada već afirmiranih mladih kompozitora.
U bogatom kompozitorskom opusu posebno se ističe koncertni stav za klarinet i orkestar Kapija, posvećen uspomeni na tragičnu pogibiju sedamdeset i jedno mladih, ubijenih granatom u dijelu Tuzle poznatom kao Kapija, čija praizvedba se upriličila 8. 1. 1997. godine u Narodnom pozorištu u Sarajevu, a u izvedbi Sarajevske filharmonije. Do danas bilježi izvođenja nekoliko desetaka puta kako u zemlji tako i u inozemstvu (Farfa Giubileo Festival, Rim, Ravenna festival – Italija, Dayton, Richmond, Chicago – SAD, Pariz – Francuska, Musikverein Goldensaal Wien, Tulln – Austrija).
Nakon ogromnog uspjeha Kapije uslijedila je praizvedba prve velike bosanskohercegovačke opere Hasanaginica, također premijerno izvedene u Narodnom pozorištu u Sarajevu 18. 3. 2000. godine, koja do danas tijekom svojega dvadesetogodišnjeg postojanja bilježi već dvije generacije pjevačke podjele, preko 60 izvedbi, od kojih su brojna gostovanja u zemlji i inozemstvu (prva poslijeratna), poput otvorenja Histria festivala u Areni Pula, Zagrebačkoj operi (Hrvatska), Wels (Austrija), Istanbul (Turska), Ljubljana Festival (Slovenija).
Kraj predstave nakon praizvedbe dočekan je gromoglasnim pljeskom i stajaćim ovacijama, a novinski naslovi pisani su perom uglednih kritičara poput Branimira Pofuka: „Opera koja je gradu Sarajevu vratila njegov olimpijski sjaj… Znak identiteta… Tako je Bosna i Hercegovina zasluženo dobila svoju pravu operu kao svjedočanstvo svojega kulturološkog potencijala utemeljenog na naslijeđu, obrazovanju i brizi za svoje vrijednosti. Opera je ujedno i propusnica u Europu koja u svoj civilizacijski krug pušta samo najviše glazbene vrijednosti.“; Marije Barbieri: „Lijepa i dostojanstvena predstava… Bila je to jedna dostojanstvena predstava, neke zaboravljene ali toliko potrebne mirnoće, koju je publika ispratila na nogama…“; Tatjana Pandurević: „Opera za narod… Veliki dar za muziku BiH… Hasanaginica je tako, u velikom stilu, krenula u scenski život. Ona je prevashodno veliki dar za muziku Bosne i Hercegovine i ogromna šansa da Opera Narodnog pozorišta u Sarajevu ili, bolje rečeno jedina opera u našoj državi, privuče pažnju i one publike koja tako često ne zalazi u pozorište. Ona je to i htjela biti, biti opera za narod. Elitističke etikete padaju sa Hasanaginicom u vodu. Teza da je opera elitistička umjetnost, artizam za odabrane, sudeći po Hasanaginici, neodrživa je za sada u BiH.“
Koliko govori dalekosežan uspjeh opere, Hasanaginica je 2013. godine prevedena na turski jezik i uvrštena u repertoar ansambla Turske nacionalne opere, Istanbul Devlet Opera ve Balesi Mudurglugu (premijera 22. 2. 2013).
Nakon Hasanaginice uslijedila je i praizvedba dječje opere Aska i Vuk 2. 3. 2003. godine u Narodnom pozorištu u Sarajevu te gostovanja u zemlji, a radi koje je stotine i stotine djece hrlilo u teatar gledati operu. Aska i Vuk također bilježi inozemno gostovanje na renomiranom Međunarodnom dječjem festivalu u Šibeniku – Hrvatska. Samo neki od novinskih naslova i članaka su: Ratko Čangalović: „Uspjela opera o borbi za život prema pripovijetki Ive Andrića… Premijera opere za mlade u jednom činu u nedjelju je obogatila bosanskohercegovačku literaturu. Dodajmo na kraju da je Narodno pozorište u Sarajevu praizvedbom dječje opere Aska i Vuk pristupilo poštovanja vrijednom pothvatu omogućavanja edukacije mlade, nove operne publike, kako to čine i sve velike ozbiljne operne kuće u svijetu.“ Bosiljka Perić-Kempf: „Mala dječja opera kojoj treba vjerovati“… Opera Aska i Vuk od prve je osvojila publiku. S razlogom, jer je riječ o ostvarenju koje ima sve adute da se održi na glazbenoj sceni kao trajna vrijednost. Ima neke topline u toj maloj dječjoj operi, vrlo dopadljivog, jednostavnog glazbenog izričaja s fino utkanom humanom porukom, kojoj, ma kako se djetinje naivnom činila u vremenu u kome živimo, treba vjerovati zbog njene, uvijek iznova dokazane iskustvene vrijednosti.“
Opera Narodnog pozorišta u Sarajevu 15. 12. 2016. godine ponovno bilježi novu opernu praizvedbu Asima Horozića, ovaj put je to Zmaj od Bosne. Nakon Sarajeva, ubrzo slijede gostovanja u Tuzli i na festivalu „Majske večeri“ u Skoplju (Sjeverna Makedonija).
Nova, četvrta opera Derviš i smrt (nedovršena) s nestrpljenjem se očekivala za premijerno uprizorenje planirano u povodu obilježavanja 100 godina Narodnog pozorišta u Sarajevu.
Spomenuta djela samo su neka, iako možda kruna od zaista impresivnog, osebujnog i svestranog kompozitorskog opusa. Horozićeva kamerna, orkestarska, vokalna i muzičko-scenska djela izvođena su od Opere u Kataru (Doha), Turske, Sjeverne Makedonije, Srbije, Hrvatske, Slovenije, Italije, Francuske, Austrije, Njemačke, Češke, Danske, SAD i drugih, kao i diljem Bosne i Hercegovine na uglednim festivalima, koncertnim dvoranama i opernim pozornicama. Mnoga su zapisana i na nosačima zvuka, a samo neka od njih su Kapija i Hasanaginica kao još jedan trajni doprinos, a koji bilježi i same izvođače vremena kad su ta krucijalna djela nastajala. Nemjerljiv su nacionalni značaj i kulturno blago za Bosnu i Hercegovinu. Asim Horozić istinski je kulturni ambasador naše zemlje u svijetu. Posljednjih četvrt stoljeća njegova djela sveprisutna su na kulturnoj sceni Bosne i Hercegovine i neizostavna na svim gostovanjima naših umjetnika, Opere Narodnog pozorišta u Sarajevu i Sarajevske filharmonije. Zahvaljujući profesoru i njegovoj konstantnoj inspiraciji koju je pronalazio u nacionalnoj tematici i melosima ovog podneblja, naša baština se na najljepši mogući način promovira u zemlji i svijetu, a vremenom je postala prepoznatljiva i uvelike cijenjena.
ZNAČAJNIJA DJELA
– Sonata za klavir
– Gudački kvartet
– Trio za flautu, violinu i klavir br. 1 i 2
– Koncert za violinu i orkestar in A
– Kapija (Koncertni stav za klarinet i orkestar)
– Koncert za klavir E-mol
– Uvertira Bosna
– Zapis o zemlji (Za sopran, hor i orkestar)
– Odbrana Bosne (Za recitatora, sopran i orkestar)
– Sjećanje na Mozarta (Orkestarska kompozicija)
– Sevdisanje za sopran, hor i orkestar
– Hasanaginica (Opera)
– Elegija (Narudžba za američki kamerni orkestar Top Brass, posvećena svim žrtvama 11. 9. 2001. godine u SAD
– Aska i Vuk (Opera)
– Srcem iz njedara (Koncert za flautu)
– Fantazija za violinu i orkestar
– Trio alla rustico (Trio za dvije violine i klavir)
– Koncert za flautu, alt-flautu, piccolo i orkestar
– Koncertni stav za dvije flaute i orkestar
– Trio za dvije violine i klavir
– Balkanska fantazija
– Zmaj od Bosne (Opera)
– Koncert za violončelo i orkestar
– Derviš i smrt (Nedovršena opera)
– 15 solo pjesama
DISKOGRAFIJA
1. Kompozicija Kapija, CD: Sarajevska filharmonija
Izdavač: Sarajevska filharmonija (1997)
2. Kompozicija Kapija, CD: Kapija
Izdavač: Sarajevska filharmonija (1998)
3. Kompozicija Kapija (Verzija za klarinet i klavir)
Trio za flautu, violinu i klavir
CD: Večeri bosanskohercegovačke muzike
Izdavač: Bomuz (2002)
4. Kompozicija: Moj beharu (Obrada za ženski hor)
CD: Večeri bosanskohercegovačke muzike
Izdavač: Bomuz (2002)
5. Kompozicija: Trio za flautu, klarinet i bas klarinet
CD: Bosanskohercegovačka muzika
Koncertni zapisi
Izdavač: Muzikološko društvo F BiH (2002)
6. Kompozicija Kapija
CD: Emir Bošnjak Accordeon
Izdavač: Classic O Denmark (2004)
7. Kompozicija Gudački kvartet
CD: Konkursna djela 1
Izdavač: Muzikološko društvo F BiH (2005)
8. Kompozicija Fantazija za dvije flaute
CD: Bosanskohercegovačka muzika
Koncertni zapisi
Muzikološko društvo Muzičkoj akademiji
Izdavač: Muzikološko društvo F BiH (2006)
9. CD Hasanaginica (Opera)
Izdavač: Bosnaton Sarajevo (2006)
10. Kompozicije Akšam geldi, Arija Hasanaginice iz opere Hasanaginica
Arija Hasanage iz opere Hasanaginica i Duet iz opere Hasanaginica
85 godina Sarajevske filharmonije
Izdavač: Bosnaton Sarajevo
11. Kompozicija 2 Sonatni stav za flautu i klarinet
Bosanskohercegovačka muzika V
Koncertni zapis
Izdavač: Muzička akademija u Sarajevu (mart 2008)
12. Kompozicija Koncert za flautu, alt flautu, picolo i orkestar
Sarajevska filharmonija
Izdavač: BOSNATON Sarajevo (13. 3 .2008)
13. Kompozicija Trio alla rustico
TRIO „MAGIS“ Sarajevo
Izdavač: HKD „Napredak“ (30. 5. 2008)
14. CD: Prvih stotinu godina bh. solo pjesme, koncertni zapis (21. 10. 2016), Bošnjački institut „Adil Zulfikarpašić“
Asim Horozić: Beša ti se na moru kovala (Praizvedba)
Akšam geldi
Adema Pljevljak-Krehić, sopran
Maja Ačkar-Zlatarević, klavir
Izdavač: Univerzitet u Sarajevu – Muzička akademija
PRIZNANJA I NAGRADE
– Zahvalnica 250. oslobodilačke brigade Tuzla (1995)
– Festival bosanskohercegovačke drame Zenica (2006) Nagrada za najbolju scensku muziku za muziku u predstavi Legenda o Ali-paši Narodnog pozorišta Sarajevo (1. 6. 2006)
– Posebno priznanje Federalnog ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta za izuzetan doprinos razvoju muzičke kulture u Bosni i Hercegovini (1997)
– Sarajevska filharmonija mu uručuje zvanje Počasnog člana Sarajevske filharmonije za dugogodišnje zalaganje za unapređenje muzičke kulture u Bosni i Hercegovini, neumoran rad i u najtežim danima te kao prvom poslijeratnom bosanskohercegovačkom kompozitoru klasične muzike (1997)
– Općinsko vijeće Tuzla dodjeljuje mu priznanje Tuzlanska plaketa sa srebrnim grbom (2000)
– U tradicionalnoj anketi dnevnog lista „Avaz“ opera Hasanaginica proglašena je sa ogromnom većinom glasova za kulturni događaj u 2000. godini. Nakon praizvedbe opera Hasanginica dobila je pozitivne kritike širom Bosne i Hercegovine, kao i iz Hrvatske i Njemačke
– Povelja za značajan doprinos u razvoju muzičke pedagogije od Udruženja građana – muzičkih pedagoga u Federaciji Bosne i Hercegovine (2001)
– Susreti pozorišta BiH Brčko (12. 11. 2004) – Diploma za najbolju muziku u predstavi Karabeg
– Muzikološko društvo Federacije Bosne i Hercegovine i Federalno ministarstvo Kulture i sporta (24. 9. 2004) dodjeljuje mu Diplomu za Gudački kvartet i osvojeno prvo mjesto na Konkursu za kamerna djela umjetničke muzike bosanskohercegovačkih kompozitora i novčanu nagradu
– Festival bosanskohercegovačke drame Zenica dodjeljuje mu Nagradu za najbolju scensku muziku za muziku u predstavi Legenda o Ali-paši, Zenica (01. 6. 2006)
– Udruženja muzičkih pedagoga u Federaciji Bosne i Hercegovine dodjeljuje mu Povelju (15. 4. 2007) za postignute rezultate u razvoju muzičke pedagogije
– Šestoaprilska nagrada Grada Sarajeva (2021)
Vedrana Šimić
Univerzitet u Sarajevu – Muzička akademija